Statut
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLVIII/379/2017
Rady Powiatu Sanockiego
z dnia 28 grudnia 2017 roku
STATUT
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
W SANOKU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu Sanockiego.
- Siedziba Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie mieści się w Sanoku, przy ulicy Szopena 5.
§ 2
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku działa w szczególności na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2016 r. poz. 930) oraz aktów wykonawczych do niniejszej ustawy,
- Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 697),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1390),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047),
- Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz.U. z 2016 r. poz. 195),
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm),
- Uchwały Nr XXXI/225/2016 Rady Powiatu Sanockiego z dnia 13 września 2016 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku,
- Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku,
- Innych aktów prawnych właściwych do zakresu prowadzenia spraw.
§ 3
Obszar działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku obejmuje teren Powiatu Sanockiego.
ROZDZIAŁ II
ZADANIA POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
§ 4
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku wykonuje zadania własne Powiatu Sanockiego z zakresu:
- pomocy społecznej,
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych,
nie zastrzeżone dla innych jednostek, określone w przepisach prawa jako zadania własne
oraz z zakresu administracji rządowej, określone w przepisach prawa jako zadania zlecone.
- PCPR realizuje także inne zadania Powiatu Sanockiego przewidziane w przepisach prawa i podejmuje inne działania wynikające z rozeznanych potrzeb.
§ 5
Zadania PCPR wynikają z przepisów prawa i dotyczą w szczególności:
- Prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców poprzez organizowanie różnych form opieki zastępczej,
- Realizacji zadań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- Działań związanych z realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej,
- Prowadzenia spraw z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
- Realizacji zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej i pieczy zastępczej,
- Sprawowania nadzoru nad działalnością jednostek wynikających z przepisów prawa,
- Innych spraw przewidzianych przez przepisy prawa.
§ 6
- Przy realizacji swoich zadań PCPR współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami prawnymi i fizycznymi.
- PCPR może zlecić podmiotom, o których mowa w ust. 1, realizację swoich zadań w trybie i na zasadach ustalonych przez obowiązujące przepisy prawa oraz Radę Powiatu Sanockiego.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
§ 7
- Działalnością PCPR kieruje dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu Sanockiego.
- Zwierzchnikiem służbowym dyrektora PCPR jest Starosta.
- Dyrektor reprezentuje PCPR na zewnątrz.
- Dyrektor PCPR odpowiada za realizację zadań, w szczególności za
- wdrożenie struktury organizacyjnej PCPR,
- prowadzenie polityki kadrowej,
- sporządzanie planów finansowych i ich realizację
- planowanie i wytyczanie kierunków działania PCPR oraz podległym komórkom organizacyjnym.
- Dyrektor PCPR jest służbowo przełożonym wszystkich pracowników i reprezentantem pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
- Podczas nieobecności Dyrektora PCPR, jego zastępstwo w zakresie bieżącej działalności jednostki pełni wyznaczony pracownik PCPR.
- Starosta może upoważnić Dyrektora PCPR do wydawania w jego imieniu indywidualnych decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej i pieczy zastępczej należących do właściwości Powiatu Sanockiego.
- Na wniosek Dyrektora PCPR, Starosta Sanocki może udzielić upoważnienia wskazanego w ust. 7 innym pracownikom PCPR.
- Starosta Sanocki może upoważnić Dyrektora PCPR do zawierania i rozwiązania umów cywilnoprawnych w sprawach dotyczących pieczy zastępczej.
- Dyrektor PCPR zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
- Dyrektor wydaje regulaminy i zarządzenia związane z funkcjonowaniem PCPR.
- Dyrektor działa na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Centrum i ponosi odpowiedzialność za całokształt funkcjonowania jednostki.
- Dyrektor PCPR składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ IV
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 8
- PCPR jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych.
- Podstawą działalności PCPR jest roczny plan finansowy zgodny z uchwałą budżetową Powiatu.
- PCPR prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Procedury ustalania i zmian planu finansowego określają odrębne przepisy.
- Nadzór nad gospodarką finansową PCPR sprawuje Dyrektor.
- PCPR posiada odrębny rachunek bankowy.
- Majątek PCPR jest mieniem Powiatu Sanockiego i może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów związanych z działaniami statutowymi.
ROZDZIAŁ V
§ 9
Szczegółową organizację oraz zasady funkcjonowania PCPR określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu Sanockiego.
§ 10
Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie określonym dla jego uchwalenia.