Instytucjonalna piecza zastępcza
Sąd umieszcza dziecko w instytucjonalnej pieczy zastępczej, jeżeli brak jest możliwości umieszczenia dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej lub z innych ważnych względów nie jest to zasadne.
Instytucjonalna piecza zastępcza jest sprawowana w formie:
- placówki opiekuńczo-wychowawczej typu;
- socjalizacyjnego
- interwencyjnego
- specjalistyczno - terapeutycznego
- rodzinnego
2. regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej
3. interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego.
Zadania placówki opiekuńczo-wychowawczej:
- zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne
i religijne; - realizuje przygotowany we współpracy z asystentem rodziny plan pomocy dziecku;
- umożliwia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej;
- podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny;
- zapewnia dziecku dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wiekui możliwości rozwojowych;
- obejmuje dziecko działaniami terapeutycznymi;
- zapewnia korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych.
Typu interwencyjnego:
Zapewnia doraźną opiekę nad dzieckiem w trakcie trwanie sytuacji kryzysowej, w szczególności w przypadkach wymagajacych natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki. Przyjmuje się dzieci na podstawie orzeczenia sądu, w przypadku doprowadzenia przez Policję lub Straż Graniczną, na wnisek rodziców, dziecka lub osoby trzeciejlub umieszcza się dziecko na mocy ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Pobyt dziecka w placówce typu interwencyjnego nie może trwac dłużej niż 3 miesiące, w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres może zostać przedłużony do zakoczenia trwającego postepowania sądowego o powrót dziecka do rodziny, przysposobienia, umieszczenia w pieczy zastępczej
Typu specjalistyczno - interwencyjnego
Sprawuje opiekę nad dzieckiem o indywidualnych potrzebach, w szczególności:
- legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności;
- wymagającym stosowania specjalnych metod wychowawczych lub specjalistycznej terapii;
- wymagającym wyrównania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych
Placówka zapewnia zapewnia zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki
w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne.
Typu rodzinnego:
- wychowuje dzieci w róznym wieku, w tym dorastające i usamodzielniające się;
- umożliwia wspólne wychowanie i opiekę licznemu rodzeństwu;
- współpracuje z koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej i asystentem rodziny.
Wychowankowie mogą przebywać w placówce opiekuńczo-wychowawczej po uzyskaniu pełnoletniości, za zgodą dyrektora placówki, nie dłużej niż do ukończenia 25. roku życia, jeżeli się uczą lub legitymują się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i uczą się.
Regionalna placówka opiekuńczo - terapeutyczna
Umieszczane są dzieci wymagające szczególnej opieki, które z e względu na stan zdrowia wymagający stosowania specjalistycznej opieki medycznej i rehabilitacji nie mogą zostać umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej. W regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej można umieścić, w tym samym czasie, łącznie nie więcej niż 30 dzieci. Wojewoda, uwzględniając specyfikę i zadania regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej, może zezwolić na umieszczenie większej liczby dzieci, nie więcej jednak niż 45.
Interwencyjny ośrodek preadopcyjny
Umieszczane się dzieci, które wymagają specjalistycznej opieki medycznej i w okresie oczekiwania na przysposobienie nie mogą zostać umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej. W interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym, w tym samym czasie, można umieścić nie więcej niż 20 dzieci. Pobyt dziecka w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym nie może trwać dłużej niż do ukończenia przez dziecko pierwszego roku życia.