Załącznik do Uchwały nr 370/2024
Zarządu Powiatu Sanockiego
z dnia 18 grudnia 2024 r.
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku, jest jednostką wykonującą zadania własne i zlecone w zakresie pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, przeciwdziałania przemocy domowej, z zakresu administracji rządowej oraz zadań powierzonych i przyjętych do realizacji w drodze porozumień, wynikających z uchwał Rady i Zarządu Powiatu.
- Centrum Pomocy działa m. in. na podstawie następujących aktów prawnych:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie (DZ. U. z 2024 r. poz. 1283 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 177 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 424 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2024 r. poz. 917),
- Ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769 z późn. zm.)
- Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576),
- Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491),
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572),
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107),
- Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.),
- RODO – oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),
- Uchwały Nr XLVIII/379/2017 Rady Powiatu Sanockiego z dnia 28.12.2017 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku,
- Zarządzenia Nr 98/2011 Starosty Powiatu Sanockiego z dnia 19.12.2011 r. w sprawie wyznaczenia organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
- Niniejszego Regulaminu.
§ 2
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku, zwany dalej „regulaminem”, określa:
- przedmiot i zakres działania Centrum,
- szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych.
§ 3
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Sanockiego,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Sanockiego,
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Sanockiego,
- Centrum – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku,
- Zespole – należy przez to rozumieć wewnętrzna komórkę organizacyjną w składzie wieloosobowym,
- PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
§ 4
- Centrum jest samodzielną jednostką organizacyjną Powiatu Sanockiego wyznaczoną również na Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
- Centrum jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej.
- Bezpośredni nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Zarząd.
- Wszelkie czynności w zakresie podatku od towarów i usług Centrum podejmuje w imieniu Powiatu Sanockiego.
- Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest roczny plan finansowy, sporządzony w oparciu o budżet Powiatu i zatwierdzony przez Radę. Centrum prowadzi politykę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o rachunkowości.
- Siedziba Centrum mieści się w Sanoku przy ulicy Szopena 5.
- Pracownicy zatrudnieni w Centrum podlegają ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
- Centrum jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników wykonuje Dyrektor, w stosunku do Dyrektora Starosta.
- Pracodawca zapoznaje pracownika z treścią niniejszego Regulaminu przed rozpoczęciem przez niego pracy. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Regulaminu przechowuje się w aktach osobowych pracownika. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik Nr 1 niniejszego Regulaminu.
§ 5
- Pracą Centrum kieruje Dyrektor, zatrudniony oraz zwalniany przez Zarząd.
- W czasie nieobecności Dyrektora lub niemożności wykonywania swojej funkcji zadania i kompetencje Dyrektora wykonuje w ramach udzielonego pisemnego pełnomocnictwa wyznaczony pracownik Centrum. O udzieleniu pełnomocnictwa Dyrektor informuje Zarząd.
- W sytuacjach nagłych, jeżeli Dyrektor lub pracownik przez niego wyznaczony nie będą w stanie kierować Centrum, w szczególności z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby lub innej nieobecności, osobę do zastępstwa wyznacza Zarząd.
- W sprawach związanych z funkcjonowaniem Centrum, Dyrektor może wydawać wewnętrzne akty w formie zarządzeń.
Rozdział II
ORGANIZACJA CENTRUM
§ 6
- Centrum działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności,
- służebności względem społecznej lokalnej,
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
- jednoosobowego kierownictwa,
- kontroli wewnętrznej,
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo Centrum i poszczególne komórki organizacyjne,
- wzajemnego współdziałania,
- jawności spraw publicznych.
- W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne, które używają symboli:
- Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej - CZI
- Zespół ds. świadczeń i pomocy instytucjonalnej - CZŚ
- Zespół obsługi PFRON - CZP
- Zespół obsługi finansowo – kadrowej - CFK
- Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Centrum są zespoły.
- Wykaz komórek organizacyjnych zawiera Załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Zespoły składają się z wieloosobowych stanowisk pracy. W zespołach dopuszcza się utworzenie stanowisk koordynatorów zespołów, którzy organizują pracę i odpowiadają przed Dyrektorem za realizację zadań określonych dla stanowisk pracy znajdujących się w zespole.
- Powierzenie obowiązków koordynatora zespołu, o którym mowa w ust. 4 nie wymaga zmiany stanowiska pracy, winno jednak mieć odzwierciedlenie w indywidualnych zakresach czynności pracowników, których to dotyczy.
- Przy powierzeniu obowiązków koordynatora zespołu Dyrektor może przyznać pracownikowi dodatek funkcyjny zgodnie z obowiązującym w Centrum Regulaminem wynagradzania.
- W Centrum w związku z realizacją projektów dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych może zostać powołany Zespół ds. realizacji projektu. Zespół powoływany jest przez Dyrektora na czas realizacji projektu oraz odwoływany po jego zakończeniu i rozliczeniu. Zakres działania oraz liczba i nazwa stanowisk pracy wchodzących w skład zespołu każdorazowo wynika z opisu projektu oraz zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie.
- Zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych Centrum określa Rozdział III niniejszego regulaminu.
- Zmiany w strukturze organizacyjnej Centrum mogą być dokonywane jedynie w formie Uchwały Zarządu Powiatu.
§ 7
- Dyrektor kieruje pracą Centrum i odpowiada za realizację zadań, w szczególności:
- reprezentuje Centrum na zewnątrz,
- dokonuje podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy oraz sprawuje kontrolę w tym zakresie,
- prowadzi politykę kadrową,
- sprawuje funkcje kontrolne wobec pracowników Centrum,
- dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników,
- nadzoruje prawidłową realizację budżetu,
- zarządza mieniem Centrum oraz ponosi odpowiedzialność materialną w tym zakresie,
- zapewnienia adekwatną, skuteczną i efektywną kontrolę zarządczą,
- współpracuje z sądem rodzinnym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej,
- sprawuje nadzór nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i ośrodków interwencji kryzysowej na podstawie stosownego zarządzenia,
- prowadzi kontrolę warsztatów terapii zajęciowej funkcjonujących w powiecie sanockim,
- wytacza powództwa o roszczenia alimentacyjne na rzecz dzieci przebywających w pieczy zastępczej,
- wydaje decyzje administracyjne w ramach ustalonych kompetencji oraz udzielonych upoważnień,
- zapewnia utrzymanie rozwoju systemu teleinformatycznego,
- prowadzi Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej oraz Ewidencję Małoletnich Obywateli Ukrainy w ramach udzielonych upoważnień,
- rozstrzyga skargi i wnioski oraz inne sygnały od mieszkańców powiatu w zakresie realizowanych zadań statutowych.
- Przedstawia Staroście i Radzie Powiatu coroczne sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej oraz wykaz potrzeb w tym zakresie.
- Opracowuje projekty uchwał Rady i Zarządu oraz projekty Zarządzeń Starosty.
- Dyrektor Centrum działa jednoosobowo na podstawie i w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd i Starostę.
- Dyrektor dokonuje czynności prawnych z zastrzeżeniem, iż czynności prawne powodujące powstanie zobowiązań finansowych wymagają kontrasygnaty Głównego Księgowego lub skarbnika pod rygorem nieważności.
Rozdział III
ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 8
Zadania wspólne wszystkich komórek organizacyjnych
- Wszyscy pracownicy Centrum ponoszą pełną odpowiedzialność za terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi załatwianie powierzonych im spraw. W szczególności pracownicy ponoszą odpowiedzialność za:
- realizację zadań wynikających z ich zakresów czynności,
- znajomość i przestrzeganie przepisów prawa, w tym wewnętrznych aktów normatywnych,
- przestrzeganie przepisów BHP i ppoż.,
- przestrzeganie terminów załatwiania spraw,
- przestrzeganie etyki zawodowej,
- właściwą obsługę klientów,
- prawidłowe prowadzenie, ewidencjonowanie, zabezpieczenie i przechowywanie dokumentacji oraz mienia Centrum,
- dochowanie tajemnicy służbowej i ochronę danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy oraz poza nim,
- kreowanie pozytywnego wizerunku jednostki,
- dbanie o mienie i zasoby Centrum.
- Do zadań wspólnych dla wszystkich komórek należy:
- prowadzenie działalności przypisanej do właściwości Centrum,
- kulturalna i terminowa obsługa interesantów w zakresie spraw objętych działalnością Centrum,
- przygotowanie projektów materiałów, sprawozdań, analiz oraz uchwał organów powiatu z zakresu funkcjonowania Centrum,
- przygotowywanie oraz przekazywanie z pomocą systemu teleinformatycznego obowiązujących sprawozdań merytorycznych, finansowych i statystycznych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowanie projektów decyzji w sprawach indywidualnych,
- wykonywanie określonych przepisami działań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- współpraca przy archiwizacji dokumentów,
- przygotowywanie materiałów do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz stronie internetowej Centrum,
- bieżące śledzenie zmian przepisów prawnych i prawidłowe ich wykorzystanie w celach skutecznej realizacji powierzonych zadań,
- rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków skierowanych przez Dyrektora,
- współdziałanie z Zespołem finansowo – kadrowym w zakresie utrzymania dyscypliny budżetowej, realizacji wymogów ustawy o finansach publicznych, a także przepisów kodeksu pracy,
- współdziałanie z Zespołem finansowo – kadrowym przy planowaniu i dokonywaniu wydatków Centrum oraz sporządzaniu sprawozdań finansowych,
- przygotowywanie zapotrzebowania, propozycji i wniosków do planu dochodów i wydatków Centrum,
- opracowanie i realizacja projektów, programów, w tym projektów i programów dofinansowanych ze środków UE, strategii rozwoju pomocy społecznej, rocznego sprawozdania z działalności Centrum, Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych oraz Oceny Zasobów Pomocy Społecznej,
- prowadzenie korespondencji zgodnie z ustawą o ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie,
- organizowanie kursów i szkoleń dla kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
- wnioskowanie i wdrażanie nowoczesnych metod i form pracy, w tym, w zakresie informatyzacji,
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej i realizacja wytycznych w zakresie RODO,
- opracowanie niezbędnej sprawozdawczości,
- realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,
- udzielanie informacji w zakresie poradnictwa specjalistycznego,
- realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 9
Zespołu ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej
- Do Zadań Zespołu ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej należy wykonywanie zadań organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, a w szczególności:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej,
- analiza warunków bytowych i mieszkaniowych umożliwiających dziecku zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb, dotycząca kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- zapewnienie badań psychologicznych kandydatom do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz rodzinom zastępczym i osobą prowadzącym rodzinne domy dziecka,
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego,
- zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby,
- zapewnienie pomocy i wsparcia pomocy osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych,
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi,
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej,
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą,
- przeprowadzenie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, o której mowa w art. 42 ust. 7 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego,
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
- organizowanie opieki nad dzieckiem w przypadku, gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;
- prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych zawierających m.in. dokumentację o ukończeniu szkolenia, zaświadczenia lekarskie, opinie psychologiczne o posiadaniu predyspozycji i motywacji, zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności, odbytych szkoleń oraz innych niezbędnych dokumentów,
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom z rodzinnych form pieczy zastępczej,
- organizowanie i przeprowadzanie posiedzeń w sprawie oceny sytuacji dziecka z udziałem osób określonych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej i przekazywanie do sądu informacji o sytuacji dziecka,
- dokonywanie ocen rodzin zastępczych w terminach ustalonych w ustawą,
- prowadzenie ewidencji zaświadczeń kwalifikacyjnych dla kandydatów na rodziny zastępcze,
- prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych i dzieci umieszczonych w tych rodzinach również w systemie informatycznym,
- prowadzenie spraw w systemie informatycznym „POMOST”,
- wprowadzania danych do Centralnego Rejestru Pieczy Zastępczej oraz ich aktualizacja,
- przedstawienie przez koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej corocznego sprawozdania z efektów swojej pracy,
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązywaniu wzajemnego kontaktu,
- przygotowanie, we współpracy z odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka oraz asystentem rodziny, a w przypadku, gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny - we współpracy z podmiotem organizującym pracę z rodziną, planów pomocy dzieciom,
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka,
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej,
- okresowe wizyty w środowisku rodzin zastępczych,
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom opuszczającym rodzinną pieczę zastępczą oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych zawodowych,
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze oraz rodzinne domy dziecka,
- prowadzenie rejestru danych o osobach:
- zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- pełniących funkcje rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka.
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
- opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych,
- podejmowanie czynności związanych z zasądzeniem świadczeń alimentacyjnych na rzecz małoletnich dzieci przebywających w pieczy zastępczej,
- prowadzenie sprawozdawczości w Centralnej Aplikacji Statystycznej,
- przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci przebywających w rodzinnych formach pieczy zastępczej i sporządzanie stosownych opinii,
- udzielanie pomocy i wsparcia rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z zapisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- udział w posiedzeniach zespołu do spraw oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka oraz oceny rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka,
- przeprowadzanie badań psychologicznych kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodzinnych form pieczy zastępczej i sporządzanie stosownych opinii, o predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka i sporządzanie opinii,
- przeprowadzenia badań psychologicznych osób tworzących rodzinne formy pieczy zastępczej o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz sporządzanie opinii,
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa psychologicznego, obejmującego relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, role w rodzinie, wartości rodziny; i jej poszczególnych członków, także w ramach natychmiastowej specjalistycznej pomocy psychologicznej w ramach interwencji kryzysowej,
- opracowanie i realizacja programów psychologiczno – terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową,
- sporządzanie diagnozy psychofizycznej dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej,
- prowadzenie dokumentacji pracy, pism i sprawozdań,
- prowadzenie szkoleń dla rodzinnych form pieczy zastępczej mających na celu m.in. wzmacnianie kompetencji rodzicielskich,
- praca w środowisku rodzin zastępczych,
- udzielanie konsultacji specjalistycznych pracownikowi socjalnemu i koordynatorom rodzinnej pieczy zastępczej w celu wsparcia środowiska rodzinnego,
- opiniowanie w sprawach wymagających stanowiska psychologa,
- podejmowanie wszechstronnej współpracy z sądem, szkołami, ośrodkami pomocy społecznej oraz z innymi instytucjami działającymi w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną,
- zadania psychologa wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- aktywne tworzenie i realizowanie Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej oraz innych programów w zakresie wsparcia dziecka i rodziny,
- asysta przy umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej oraz podczas kontaktów z rodziną biologiczną,
- inicjowanie nowych działań w zakresie rodzinnej pieczy zastępczej,
- inne czynności zlecone przez Dyrektora.
§ 10
Zespół ds. obsługi finansowo – kadrowej
- Pracę Zespołu finansowo - kadrowego nadzoruje Główny Księgowy, który odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Centrum.
- Do zadań zespołu finansowo – kadrowego należy:
- obsługa finansowo – księgowa Centrum,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Centrum,
- prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków budżetu Centrum, należności i zobowiązań oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
- prowadzenie ewidencji wyposażenia i majątku trwałego Centrum, rozliczanie inwentaryzacji,
- opracowanie materiałów planistycznych, projektów i planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków Centrum,
- analiza wykonania planu finansowego Centrum oraz bieżące informowanie Dyrektora o stopniu jego realizacji, przygotowywanie propozycji dotyczących korekt planu finansowego,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi oraz współpraca z bankiem w zakresie prowadzenia i obsługi rachunków bankowych Centrum,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych Centrum,
- kontrola operacji gospodarczych wiążących się z wydatkowaniem oraz obrotem środkami pieniężnymi,
- prowadzenie windykacji należności we współpracy z Zespołem ds. rodzinnej pieczy zastępczej oraz Zespołem ds. świadczeń i pomocy instytucjonalnej,
- prowadzenie rejestru pełnomocnictw, upoważnień oraz dokumentacji związanej z nadzorem i kontrolą,
- prowadzenie postepowań w zakresie zamówień publicznych,
- prowadzenie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Centrum,
- prowadzenie spraw kadrowo – płacowych w tym:
- spraw osobowych pracowników w tym m. in. teczek akt osobowych oraz ewidencji wynikających z przepisów prawa pracy,
- dokumentacji spraw socjalnych, rozliczeń z ZUS i US, delegacji, szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników,
- naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń sporządzenie list płac i przygotowywanie rozliczeń dotyczących wynagrodzeń pracowników Centrum,
- procedury naboru pracowników,
- spraw dotyczących staży, praktyk, wolontariatu,
- przygotowywanie i przekazywanie sprawozdań i informacji do ZUS, US i GUS,
- przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem i zwalnianiem pracowników,
- podejmowanie czynności związanych z zasądzeniem świadczeń alimentacyjnych na rzecz małoletnich dzieci przebywających w pieczy zastępczej oraz wszczynanie postępowań egzekucyjnym w tym zakresie,
- prowadzenie spraw dotyczących współfinansowania przez gminę pobytu dzieci w instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- prowadzenie spraw dotyczących ponoszenia wydatków przez powiaty w związku z pobytem dzieci w instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- przygotowywanie zestawień służących wypłacie zobowiązań na rzecz innych powiatów z tytułu pobytu dzieci w instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- przygotowywanie not księgowych dotyczących wydatków na opiekę i wychowanie dzieci umieszczonych w instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- przygotowywanie projektów zarządzeń Dyrektora, dotyczących spraw z zakresu działania Zespołu obsługi finansowo-kadrowej,
- prowadzenie sprawozdawczości w CAS, GUS, Bestia,
- prowadzenie punktu informacyjnego Centrum (biura podawczego) w tym:
- przyjmowanie interesantów oraz udzielanie informacji i kierowania do właściwych stanowisk pracy,
- prowadzenie ewidencji poczty przychodzącej i wychodzącej także w formie elektronicznej oraz porządkowanie i rozdział odpowiednim pracownikom po dekretacji Dyrektora,
- obsługa poczt internetowych oraz platform teleinformatycznych służących do komunikacji,
- dostarczanie korespondencji na pocztę oraz jednostkom współpracującym.
- organizacja narad, konferencji oraz spotkań w Centrum,
- przyjmowanie wszelkich wniosków o dofinansowanie dla osób niepełnosprawnych obowiązujących w Centrum,
- wdrażanie nowoczesnych metod pracy w szczególności w zakresie elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją,
- opracowanie, aktualizacja i realizacja zadań wynikających z instrukcji kancelaryjnej, instrukcji archiwalnej i jednolitego wykazu akt,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie opieki nad dokumentacją i właściwego nią zarządzania oraz odpowiedniego jej przygotowania do przekazania archiwum,
- przyjmowanie, przechowywanie, zabezpieczenie oraz ewidencjonowanie właściwie opracowanej dokumentacji spraw zakończonych na podstawie poprawnie sporządzonych spisów zdawczo – odbiorczych,
- wycofywanie akt z ewidencji archiwum zakładowego w przypadku wznowienia sprawy,
- udzielanie informacji w zakresie poradnictwa specjalistycznego,
- przygotowanie do przekazania i przekazanie materiałów archiwalnych do właściwego miejscowo Archiwum Państwowego,
- inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej i udział w jej komisyjnym brakowaniu oraz przekazanie po uzyskaniu zgody Archiwum Państwowego wybrakowanej dokumentacji na makulaturę,
- sporządzanie sprawozdania z rocznej działalności archiwum,
- nadzór nad pieczątkami używanymi w Centrum oraz prowadzenie ich ewidencji i aktualizacji,
- inne czynności zlecone przez Dyrektora.
§ 11
Zespół ds. świadczeń i pomocy instytucjonalnej
- Do podstawowych zadań Zespołu ds. świadczeń i pomocy instytucjonalnej należy:
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń dla rodzin zastępczych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych celem ustalenia uprawnień do świadczeń dla osób usamodzielnianych,
- przyznawanie i wypłata:
- świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka lub rodzinach pomocowych,
- świadczeń pieniężnych osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo – wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo – wychowawcze,
- świadczeń pieniężnych osobom opuszczającym DPS dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz okręgowe ośrodki wychowawcze, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich, specjalne ośrodki szkolno–wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach nienależnie pobranych świadczeń oraz wydawanie decyzji administracyjnych w tym zakresie,
- prowadzenie spraw dotyczących ponoszenia wydatków przez powiaty w związku z pobytem dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej, w tym zawieranie stosownych porozumień,
- prowadzenie spraw dotyczących współfinansowania przez gminy pobytu dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej,
- przygotowywanie list wypłat dla rodzin zastępczych i osób usamodzielnianych,
- przygotowywanie zestawień służących wypłacie zobowiązań na rzecz innych powiatów z tytułu pobytu dzieci w rodzinnych formach pieczy zastępczej na ternie innych powiatów,
- przygotowanie not księgowych dla powiatów i gmin dotyczących wydatków na opiekę i wychowanie dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
- przygotowanie sprawozdawczości finansowej i ilościowej,
- przygotowywanie danych statystycznych w zakresie rodzin zastępczych, dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych i osób usamodzielnianych,
- opracowanie planu finansowego na realizację zadań związanych z pieczą zastępczą,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej usamodzielnianych wychowanków instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- zapewnienie opieki i wychowania w całodobowych placówkach opiekuńczo – wychowawczych dzieciom całkowicie lub częściowo pobawionym opieki rodziców, a w szczególności poprzez:
- kierowanie do placówek odpowiedniego typu w oparciu o postanowienia sądu,
- współpraca z innymi powiatami w zakresie kierowania dzieci do placówek funkcjonujących na ich terenie.
- prowadzenie postępowań w sprawie opłat od rodziców dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej rodzinnej i instytucjonalnej,
- prowadzenie spraw związanych z działalnością Domu Dziecka im. Św. Józefa w Sanoku, a w szczególności: bieżącego funkcjonowania placówki, ustalenia średniego kosztu utrzymania wychowanka w placówce,
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej DPS dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
- udzielanie wychowankom opuszczającym instytucjonalną pieczę zastępczą pomocy prawnej i psychologicznej,
- świadczenie osobom opuszczającym instytucjonalną pieczę zastępczą pomocy w formie pracy socjalnej, w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych oraz pomocy w uzyskaniu zatrudnienia,
- ustalanie sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej pełnoletnich wychowanków opuszczających instytucjonalną pieczę zastępczą niezbędnej do przyznania świadczenia,
- nadzór nad funkcjonowaniem mieszkania chronionego oraz przebywających w mieszkaniu wychowanków pieczy zastępczej (zawieranie umów z najemcami mieszkania chronionego, wydawanie decyzji przyznających pobyt w mieszkaniu chronionym, nadzór nad mieszkaniem chronionym, sporządzanie kontraktów i oceny zasadności pobytu w w/w mieszkaniu),
- przeprowadzenie wywiadów środowiskowych,
- udzielanie informacji w zakresie poradnictwa specjalistycznego,
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia,
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej,
- opracowanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno - edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową,
- opracowanie i realizacja programów korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową,
- pomoc przy opracowaniu i realizacji programów psychologiczno – terapeutycznych dla osób stosujących przemoc domową,
- przygotowanie list wpłat dotyczących wypłat świadczeń dla repatriantów,
- przygotowanie list wypłat dotyczących wypłat świadczeń dla posiadaczy Karty Polaka,
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali na terenie Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy,
- udzielenie cudzoziemcom pomocy w zakresie interwencji kryzysowej,
- przygotowanie decyzji administracyjnych w sprawie umieszczenia osób ubiegających się o przyjęcie do domów pomocy społecznej i decyzji o opłacie za pobyt w domu,
- prowadzenie rejestru osób oczekujących na umieszczenie w domach pomocy społecznej,
- wydawanie decyzji administracyjnych o skierowaniu do Środowiskowego Domu Samopomocy,
- sporządzanie danych statystycznych m.in.: na temat dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, osób umieszczonych w domach pomocy społecznej, środowiskowych domach samopomocy,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją wybranych usług oraz ich kontrolą i nadzorowaniem, a w szczególności w zakresie:
- prowadzenie czynności kontrolnych w domach pomocy społecznej,
- prowadzenie czynności kontrolnych w środowiskowych domach samopomocy.
- opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej,
- opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą domową,
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
- wprowadzanie danych do programów informatycznych wykorzystywanych w PCPR, wykonywanie wszelkiego rodzaju sprawozdań, zapotrzebowań, ocen zasobów pomocy społecznej, prowadzenie sprawozdawczości w Centralnej Aplikacji Statystycznej, wprowadzanie danych do programu „POMOST” oraz wykonywanie sprawozdań w programie,
- inne czynności zlecone przez Dyrektora.
§ 12
Zespół obsługi PFRON
- Do zadań zespołu obsługi PFRON należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja powiatowych programów działania na rzecz osób niepełnoprawnych, w szczególności w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób,
- rozpatrywanie wniosków w sprawie udzielenia niepełnosprawnym mieszkańcom Powiatu Sanockiego dofinansowania do zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem warsztatów terapii zajęciowej, dofinasowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej oraz nadzór nad ich funkcjonowaniem,
- udzielanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych,
- udzielanie dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze dla osób niepełnosprawnych,
- udzielanie dofinansowania sportu, kultury i turystyki organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych,
- udzielanie dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny dla osób niepełnosprawnych,
- udzielanie dofinansowania na likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
- rehabilitacja dzieci i młodzieży,
- prowadzenie dokumentacji oraz rejestrów przyjętych wniosków, wydanych decyzji i udzielonych dofinansowań niepełnosprawnym mieszkańcom Powiatu Sanockiego i warsztatom terapii zajęciowej,
- realizacja programu Aktywny Samorząd,
- realizacja Programu Wyrównywanie różnic między regionami,
- realizacja innych programów z PFRON,
- przygotowanie projektów uchwał organów Powiatu Sanockiego w zakresie dotyczącym rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych oraz podziału otrzymanych na ten cel środków finansowych PFRON,
- udział w przeprowadzaniu kontroli realizacji umów na dofinansowanie ze środków PFRON,
- realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach,
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o realizowanych zadaniach,
- kontrola sposobu realizacji umów w zakresie prowadzenia rehabilitacji społecznej,
- obsługa systemu SOW – System Obsługi Wsparcia w zakresie prowadzenia spraw oraz sprawozdawczości,
- inne czynności zlecone przez Dyrektora.
Rozdział IV
TRYB PRACY CENTRUM
§ 13
- Przyjęcia interesantów odbywają się codziennie w godzinach pracy Centrum.
- Pracownicy Centrum zobowiązani są do załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki, według kolejności ich wpływu oraz stopnia pilności, zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz procedurami wewnętrznymi obowiązującymi w Centrum.
- O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie pracownik zobowiązany jest zawiadomić Dyrektora oraz strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując termin jej załatwienia.
- Obowiązuje pisemna forma załatwiania spraw. Ustne załatwienie spraw dopuszczalne jest tylko w sytuacji, w której przemawia za tym interes strony, a przepisy prawa nie stoją temu na przeszkodzie – treści oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę notatki.
- Z rozmów przeprowadzonych z interesantami oraz z czynności w terenie sporządza się, o ile nie jest dla nich przewidziana forma protokołu, notatki służbowe lub czyni adnotację w aktach, jeżeli uzyskane tą drogą informacje mają istotne znaczenie dla załatwianej sprawy.
- Na stanowiskach pracy przechowuje się akta spraw będące w bieżącym załatwianiu oraz zakończonych spraw załatwionych w ciągu roku które przekazuje się do Archiwum Zakładowego zgodnie Instrukcją kancelaryjną oraz przepisami w tym zakresie.
Rozdział V
ZASADY PODPISYWANIA PISM
§ 14
- Do podpisu Dyrektora Centrum zastrzeżone są:
- pisma w sprawach nienależących do jego właściwości nie powierzone innym pracownikom,
- decyzje kadrowe dotyczące pracowników Centrum,
- decyzje administracyjne wydawane w imieniu oraz z upoważnienia Starosty,
- umowy cywilnoprawne i porozumienia podpisywane na podstawie stosownego upoważnienia, Zarządu lub Starosty,
- pisma kierowane do:
- organów władz rządowych i samorządowych,
- odpowiedzi na wystąpienia NIK i Prokuratury,
- wojewodów,
- sejmików samorządowych, marszałków województwa, zarządu województw,
- starostów, zarządów powiatów, prezydentów miast, wójtów.
2. W czasie nieobecności, Dyrektor może upoważnić pracownika do podpisu dokumentów określonych w ust. 1 pkt 5.
§ 15
- Pracownicy merytoryczni opracowujący pismo na kopii pod tekstem z lewej strony oznaczają je swoimi danymi (sporządził) oraz parafują. Nie dotyczy to dowodów księgowych, które są podpisywane na odrębnych zasadach określonych w polityce rachunkowości.
- Projekty aktów prawnych oraz inne dokumenty wytworzone w Centrum oraz decyzje administracyjne podpisywane przez Dyrektora powinny być podpisane przez osoby sporządzające. Projekty aktów prawnych przed przedłożeniem do podpisu Dyrektora winny być uzgodnione i parafowane przez radcę prawnego.
- Potwierdzanie za zgodność z oryginałem kopii dokumentów wytworzonych w Centrum dokonują pracownicy upoważnieni przez Dyrektora do dokonania takich czynności.
Rozdział VI
DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA
§ 16
- Działalność kontrolna polega na prowadzeniu kontroli wewnętrznej w Centrum oraz kontroli zewnętrznej jednostek nadzorowanych na podstawie odrębnych ustaw.
- Wewnętrzną kontrolę funkcjonalną prowadzi Dyrektor
- Kontrola zewnętrzna prowadzona jest wobec powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz instytucji i organizacji pozarządowych wykonujących powierzone im przez Powiat zadania z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych pod kątem zgodności działania z obowiązującymi przepisami, zapewnieniem wymaganych standardów, prawidłowego wykorzystywania przyznanych środków finansowych.
- Kontrola jednostek nadzorowanych odbywa się na podstawie zarządzenia Starosty zatwierdzającego roczny plan kontroli oraz jej zakres lub na podstawie kontroli doraźnych Dyrektora. Kontrole przeprowadzają pracownicy lub osoby posiadające pisemne upoważnienie Dyrektora.
- Osoby upoważnione do prowadzenia kontroli są odpowiedzialne za właściwe przygotowanie i przeprowadzenie kontroli, prawidłowe wykazanie ich wyników oraz egzekwowanie wykonania wniosków i zaleceń.
- Dyrektor powołuje zespoły kontrolne realizujące zlecone kontrole doraźne.
- Celem kontroli wewnętrznej jest:
- ocena stopnia zadań, prawidłowości, zgodności i celowości działań oraz skuteczności stosowanych metod i środków,
- doskonalenie metod pracy Centrum.
- System kontroli oparty jest na kontroli zarządczej.
- Kontrole wewnętrzne przeprowadzone są na zasadach i trybie określonym przez Dyrektora.
- Dokumentacje systemu kontroli wewnętrznej stanowią regulaminy oraz instrukcję ustalające wewnętrzne procedury obowiązujące w tym zakresie, a także dokumenty określające zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Centrum oraz inne dokumenty wewnętrzne.
- Wszyscy pracownicy Centrum zatrudnieni w Centrum bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy zobowiązani są do samokontroli polegającej na bieżącym monitorowaniu biegu spraw, którym zajmują się na swoim stanowisku pracy.
Rozdział VII
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
§ 17
- Centrum zapewnia ochronę danych osobowych a wszyscy zatrudnieni w Centrum oraz wykonujący prace na rzecz Centrum zobowiązani są do przestrzegania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 119/1), art. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2019.1781 t. j.) oraz przepisów wykonawczych.
- Administratorem danych osobowych jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku reprezentowane przez Dyrektora.
- Dyrektor wyznacza Inspektora Danych Osobowych.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 18
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych wydanych na podstawie tych przepisów.
§ 19
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi lub pracownikami Centrum rozstrzyga Dyrektor.
§ 20
- Dyrektor Centrum przejmuje interesantów w indywidualnych sprawach oraz skarg i wniosków każdego dnia w godzinach pracy Centrum.
- Skargę ma obowiązek przyjąć w godzinach pracy każdy pracownik Centrum, do którego zgłosi się osoba skarżąca, przyjmując lub sporządzając odpowiednie dokumenty które wnosi osoba skarżąca.
§ 21
- Dokonywanie zmian w Regulaminie odbywa się w trybie, w jakim został uchwalony.